Inspektioner med drönare
Vi flyger i öppna kategorien och vår fjärrpilot innehar drönarkort för A1, A2 och A 3 och vårt bolag är registrerat som Operatör hos Transportstyrelsen. Vi har drönare i klass C0-C4. Vi utför alltid före alla våra flyguppdrag en flygsäkerhets analys. Kortfattat så ser vår flyganalys ut så här:
Steg 1: Visuell inspektion av området som ska flygas. Genomgång av kartmaterial över området inte bara Drönarkartan. Kontroll av hinder, nödlandningsplatser, byggnader, övrigt som kan vara viktigt för säker flygning. Kontroll av AIP och NOTAM. Är vi inom CTR så kontaktas berörd flygledning och får information om När- Var- Vem och kontaktuppgifter till fjärrpilot, samt även andra intressenter som kan bli berörda. Och självklart så kontrollerar vi även att batterier och senaste uppdateringarna är korrekta
Steg 2: Före flygning placeras informationsskyltar och så upprättar vi start och landningsplats. Är vi i känsliga miljöer så kontaktas även Polis och andra myndigheter så att de har information om pågående flygning och behöver inte göra en onödig utryckning. Vi bär alltid flygradio som är inställd på aktuell frekvens när vi flyger.
Säkerhetskontroll av Drönare innan start. Är vi i CTR zon så kontaktas berörd flygledning för klarering av vår flygning samt kontaktas efter att vi är klara med flygningen. Under hela flygningen så har vi kontroll över vår Drönare.
Steg 3: Efter flygningen så kontrolleras vår Drönare så att inga synliga skador har uppkommit
Redan 1 januari 2021 infördes nya regler och fram till 1 januari 2024 har Sverige haft sk. övergångsregler så att tidigare regelverk kunde åberopas.
Intresserad av att läsa mera besök
https://transportstyrelsen.se/dronare
Vi utför
- Inspektioner
- Filmning
- Fotografering
- Termografering, (värmekamera)
Filmning av transport, torn och vinge till vindkraftverk
Övervakning av sprängning
Falken
Snabb upp i luften och har inbyggd Visuell, ZOOM och termograferingskamera (IR). Kan flyga i regn, blåst och mörker. Jag kan även kompletteras med en strålkastare som har 6000 lm som kan nå upp till150 meter. Mitt riktiga namn är Matrice M30T men namnet multi passar mig bäst
Örnen
Specialbyggd för inspektioner och mätningar. Jag är idag utrustad med en superzoom Zenmuse Z 30 med optisk zoom på 30x och en Zensuse X5S med Olympus objektiv 9- 18 mm. Jag kan även flyga med en kamera ovanför mig vid exempel vid inspektioner av undersidan på en bro eller kranar/ traverser.
Mitt egentliga namn är Matrice 210 RTK V2, men jag tycker det är bättre att kalla mig för Örnen.
Några exempel på vad jag kan göra:
Dokumentation vid rivning av en bro i Västerås
Inspektion av tak i Västerås
Tarsius
Specialbyggd för att se värmeläckage. Jag är utrustad med en FLIR kamera som kan se temperaturskillnader (termografering). Jag är perfekt vid inspektioner för att se energiläckage exempel runt fönster eller ledningar men jag kan även upptäcka bränder eller försvunna personer,
Mitt riktiga namn är Mavic 2 Entreprise Dual, men jag tycker det är bättre att kalla mig för Tarsius
Titta gärna på filmen som visar hur IR-kameran fungerar. Kameran kan användas exempelvis till inspektioner av fasader och tak för att upptäcka energi läckage eller vid sökuppdrag.
Movie
Jag kan snabbt vara i luften och tar fantastiska bilder och bra film i 4K med min fasta Hasselbladskamera. Mitt riktiga namn är Mavic 2 Pro, men jag tycker det är bättre att kalla mig för Movie.
Mini
Liten enkel som kan flyga i kategori C0 med fin upplösning och även Zoom, och jag väger endast 249 gram. Mitt egentliga namn är DJI Mini pro